3 Ramuan Ini Untuk Merawat Tangan Serta Kaki Kebas

3 Ramuan Ini Untuk Merawat Tangan Serta Kaki Kebas

Percaya atau tidak bila usia kita dah masuk 40an, macam-macam penya kit dah mula menapak dalam badan. Kadang-kadang kita tak sedar ada masanya kaki kita kebas dan menyucuk-nyucuk bila bangun daripada duduk.

Kadang-kala kalau perlu makan bersila kita terpaksa mengelak sebab bila duduk lama kaki cepat kebas nak makan pun tak selesa kena beralih kaki banyak kali. Itu tak termasuk saat kece masan dalam bilik air. Kalau tiada tandas duduk alamatnya merintih lah masa nak bangun sebab kaki cepat kebas.

Begitu juga ketika tertidur tak sengaja anda mengiring ke kanan dan meletakkan tangan dibawah pipi setelah bangun tangan itu akan terasa kebas. Masalah kebas ini boleh terjadi dimana-mana bahagian badan kita.

Namun selalu berlaku di bahagian tangan, jari dan kaki. Kebas adalah keadaan dimana seseorang mengalami rasa (sensation). Keadaan ini kebiasaaannya disebabkan oleh irritasi sa raf atau periperi terhimpit. Seperti penya kit lainnya, kebas ini menimbulkan ketidakselesaan kepada mereka yang aktif dan bekerja setiap hari.

Penyebab Kebas

Rasa kebas ini terjadi kerana terdapat gangguan atau kerusakan pada sa raf yang terlibat. Diantaranya penyebabnya iaitu:

Masalah urat sa raf, Kece da raan pada sa raf akibat kemala ngan ataupun terjatuh

Jang kitan pada sa raf periferi seperti kayap

Carpel tunnel syndrome (sa raf median tertekan dikawasan pergelangan tangan), ini terjadi ketika sa raf median (men-sarafi ibu jari, telunjuk, dan jari tengah) terjepit pada terowong dipergelangan tangan sehingga menjadi kebas

Kerosakan sa raf akibat bahan bertok sik seperti budaya mero kok dan meminum minuman beralko hol dengan masa yang telah lama

Ken cing manis dengan gula da rah tinggi yang tak terkontrol lama kelamaan akan menyebabkan kerusakan pada sa raf perifer dan akan merasakan rasa kebas dan tangan terasa dingin.

Adanya gangguan penya kit hati, ginjal, adanya kerusakan pembuluh da rah, keradangan, tu mor, ketidakseimbamgan hor mon, dan kan ser.

Gaya hidup yang tak sihat dengan mengambil makanan yang tak seimbang dan jarang bersenam

Tu buh kekurangan vitamin. Vitamin e, b1, b6 dan b 12 dan niasin sangat penting untuk fungsi sa raf yang sihat. Kekurangan b12 contohnya akan menyebabkan ane mia pernisiosa. Merupakan penyebab penting dari neuropati perifer. Namun, terlalu banyak b6 juga akan menyebabkan kebas ditangan dan kaki.

Kekurangan da rah, berat badan berlebihan, wanita menopouse, dan sesiapa sahaja yang kekurangan kasium.

Selain masalah kebas kaki dan tangan, masalah angin dalam badan usah cakaplah, selalu sangat badan rasa lenguh dan berat bila nak berjalan. Sesekali lutut pun ada rasa lenguh dan sa kit-sa kit. Puteri Aura Balqis yang berkongsi petua ini di fa cebo oknya sangat berguna untuk kita cuba.

Kalau bukan untuk diri sendiri, buatkanlah untuk ibu anda di rumah. Bukan hanya atasi masalah angin dan kebas pada kaki dan tangan, malah cara ini juga memudahkan untuk buang air besar. Jom kita cuba petuanya.

BAHAN-BAHAN:

  • Halba
  • Halia
  • Serai

Caaranya mudah sahaja iaitu dengan merebus kesemua bahan ini hingga mendidih. Apabila mendidih, angkat dan campurkan dengan sedikit air asam jawa dan kacau. Amalkan minum air ini setiap malam, sebelum waktu untuk tidur.

Paling disarankan minum air rebusan ini ketika waktu panas atau sedikit suam. Esok paginya, badan akan jadi lebih segar selepas bangun pagi. Selamat mencuba

Foto: Puteri Aura Balqis

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*