Mengapakah Wanita Dilarang Menghantar “JEN4ZAH” Suaminya Ke Kubvr? Rupa-rupanya Ini Sebabnya

Join Telegram Akak Pesan Di Bawah Untuk Mudahkan Carian Artikel

Telegram logo png, Telegram logo transparent png, Telegram ...

Mengapakah Wanita Dilarang Menghantar “JEN4ZAH” Suaminya Ke Kubvr? Rupa-rupanya Ini Sebabnya

BOLEHKAH WANITA MENGHANTAR JEN4ZAH SUAMINYA KE KUBVR? Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar AlHamid

Jawapan: TIDAK BOLEH! Khususnya bagi isteri yg suaminya yg men1nggal, kerana iddahnya telah bermula, dan isteri tidak blh keluar men1nggalkan rumah suami kecuali darurat.

Darurat ini bukan mengikut persepsi kita, tapi mengikut apa yg ditetapkan oleh syarak. Antara sebab yg dibenarkan utk meninggalkan rumah suami adalah jika keselamatannya teran cam. Sebab2 seperti ingin menziarahi kubvr, atau menghadiri majlis ilmu tidaklah termasuk sebab yg darurat.

Ibadah mesti mengikut cara yg diatur oleh Allah, bukannya mengikut hawa naf su. Jadi, kalau ingin suami yg men1nggal mendpt redha Allah Ta’ala, isteri tidak boleh keluar drpd rumah suaminya selama 4 bulan 10 hari.

Yang beri suami dan yg tak izinkan keluar ialah Allah SWT, jadi kita kena patuhi arahan Allah dan bukan dgr apa masyarakat kata.

Ambil iktibar drpd kisah Ummu Salamah yg pd asalnya ingin menunjukkan cara ratapan luar biasa ketika suaminya men1nggal. Tetapi setelah dilarang oleh Nabi SAW, dia akur dan menurut apa yg diajar Rasulullah ﷺ, dan akhirnya diganjar Allah dgn dia akhirnya diperisterikan oleh lelaki terbaik, iaitu baginda RasuluLlah ﷺ sendiri.

Iktibarnya – bilamana mendahulukan Allah, pasti ada ganjaran tak kira sama ada akan diberikan ketika di dunia ataupun disimpan utk akhirat.

Isteri tidak perlu merasa bersalah dgn anggapan masyarakat yg mungkin mengatakan –“Isterinya tak hantar suaminya ke kubvrlah.” Dan isteri juga tak perlu rasa bersalah dan membuat helah seperti isteri ikut tapi duduk dlm kereta saja, atau duduk jauh sikit drpd tmpt dikebu mikan.

Perasaan bersalah itu perlu diambil kira berdasarkan hukum Allah, dan bukan hukum budaya masyarakat. Jgn takut apa org cakap.

Pada zaman RasuluLlah ﷺ sudah ada golongan wanita yg nak ikut ke kubvr, lalu Nabi ﷺ bertanya kpd mereka, “Kamu nak pergi kubvr, adakah kamu pikul jen4zah itu? Jawab mereka, “Tidak.”

Baginda RasuluLlah ﷺ bertanya lagi, “Adakah kamu akan masuk ke dlm kubvr utk menguburkan jen4zah?” Jawab mereka, “Tidak.” Lalu Rasulullah ﷺ berkata, “Kamu balik kamu dpt ganjaran, lebih baik drpd kamu ikut dan kamu dapat d0sa.”

Ini bukan menunjukkan yg agama ini tiada perasaan kpd kaum wanita. Hari ini org akan mengatakan seorg isteri tak penuhi hak suami jika isteri tak hantar jen4zah ke kubvr.

Lama-kelamaan org akan kata tak penuhi hak suami jika tak semua ahli keluarga hadir di kubvr. Generasi akan datang pula akan kata tak penuhi hak suami jika tak masuk dlm kubvr.

Perubahan demi perubahan akan berlaku jika ianya dicipta mengikut akal fikiran manusia atau budaya tempatan yg sumbernya tak tetap. Tapi jika ikut hukum Allah, ia sama saja tak kira di mana berada – Malaysia, Indonesia atau Yaman dll.

Jika ada yg kata, “Eh awak tak penuhi hak suami awaklah.

Jawab padanya, “Eh, ALlah yg suruh saya tak ikut.” Oleh itu, pastikan apa yg kita buat itu adalah sesuai mengikut apa yg ALlah Ta’ala suruh.

Jika ikut cakap org kita dpt d0sa, tapi ikut cakap Nabi ﷺ, yg tak pernah bercakap kecuali ianya wahyu drpd Allah Ta’ala, kita akan dpt pahala. Maka, rugi jika seseorg itu ikut cakap org !

Di akhirat nanti bukan kwn itu yg akan membela kita di hadapan ALlah, bahkan dia akan menjauh drpd kita.

Jika isteri ingin melihat suami buat kali terakhir atau ingin solatkan, bawa jen4zah pulang ke rumah seblm dikebu mikan. Siapa kata jen4zah tak boleh dibawa pulang ke rumah jika telah dimandi (dan disolatkan) di masjid?

Jika ingin solatkan, baca Quran atau apa saja – buat di rumah agar isteri tak perlu keluar. Kalau boleh mandikan di rumah lebih baik, tapi kalau tak boleh, bawa ke masjid, dan kemudian bawa balik ke rumah. Nak buat tahlil di masjid boleh, tapi isteri buat di rumah saja.

Isteri tak boleh keluar menunggu suami dimandikan di masjid atau seumpamanya, kerana iddah bermula setelah suami men1nggal.

Perempuan, kalau nak pergi ke kubvr, pergi pada hari selain drpd hari pengkem bumian. Kecuali, jika satu Kg. itu tiada lelaki, semuanya perempuan. Maka, dlm hal ini – perempuan yg bawa jen4zah, yg gali kubvr, yg kebumikan, yg uruskan semuanya.

Perempuan bukan dilarang pergi ke kubvr, tapi risau berlaku perkara yg tidak sesuai dgn syarak jika ikut bersama lelaki yg menguruskan jen4zah.

Kita pun lihat sendiri byk berlaku, perempuan ahli keluarga duduk di hadapan kubvr, dan sekelilingnya semuanya lelaki. Batasan antara lelaki dan perempuan tak lagi diperhatikan.

Tambahan pula kalau perempuannya tidak menjaga cara berpakaian yg sopan dan menurut syarak.

Biarkan org lelaki siap menguruskan. Esok pagi2, baru anak dan ahli keluarga pergi utk bacakan Yasin ke… dan akan dpt baca dlm keadaan tenang dan tak bercampur dgn lelaki.

Ambil iktibar drpd kisah anak perempuan Nabi Syuaib, yg ketika ingin mengambil air drpd perigi. Walaupun memerlukan, mereka tidak beratur bersama lelaki, tetapi mereka tunggu jauh drpd perigi sehingga lelaki selesai, baru mereka akan ambil air. Sama juga kalau nak ziarah kubvr, tunggu org lelaki selesai dulu, pergi keesokan harinya.

Terdpt byk perbahasan ulama dlm kes isteri yg kem4tian suami dan perlu keluar bekerja, kerana memang sukar mendapatkan cuti selama 4 bulan 10 hari.

Dlm keadaan darurat, seseorg dibenarkan melakukan sesuatu yg haram sekalipun. Dlm hal ini, kalau isteri bekerja, perlu dilihat adakah pekerjaan itu keperluan darurat atau tidak.

Kalau dgn dia tidak bekerja, tapi keperluan asasnya dpt dipenuhi, maka itu bukan darurat yg membolehkan dia utk keluar bekerja.

Tapi, kalau dgn dia tak bekerja, dia tak blh makan, atau anak2nya tiada yg menanggung, atau keluarga suaminya tidak mampu menanggungnya, walhasil, dia ada sebab yg menyebabkan dia tidak boleh berhenti kerja, tapi sebab dan daruratnya itu perlu diambil kira oleh syarak dan bukan oleh diri sendiri.

Jadi, dlm hal ini, dia boleh keluar bekerja tetapi tetap tidak blh men1nggalkan tuntutan lain seperti berhias, dan melakukan hanya yg diperlukan sahaja dan keluar dari rumah pergi kerja, dan kemudian pulang ke rumah, dan tidak pula singgah di tmpt2 yg tak berkaitan. Kalau nak pergi kedai, cuma utk keperluan beli makanan dan minuman sahaja.

Jika anda suka dengan kisah ini. Sila berikan sokongan dengan KONGSI bersama rakan anda supaya kami dapat terus berusaha menyediakan kandungan berkualiti buat tatapan komuniti semua. Ribuan Terima Kasih.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*