Puasa Isnin Dan Khamis Bukan Sekadar Dapat Pahala Diet Yang Bagus Untuk Badan Juga

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Puasa Isnin Dan Khamis Bukan Sekadar Dapat Pahala Diet Yang Bagus Untuk Badan Juga

Pada masa ini, di dunia barat telah berkembang suatu sistem dikenali ‘Sistem Diet 5-2’. ‘Sistem Diet 5-2’ bermaksud, puasa 2 hari dan tidak berpuasa selama 5 hari. Sistem diet ini terbukti merupakan sistem diet yang berkesan untuk menjaga kesihatan dan menurunkan pengambilan kalori.

Ketika kebaikan sistem diet ini baru diketahui, umat Islam telah mempunyai format diet 5-2 sejak 1400 tahun lalu melalui ibadah puasa sunat hari Isnin & Khamis yang merupakan kaedah puasa dua kali dalam seminggu.

Hasil Kajian

Pelbagai kajian mengenai puasa dua kali dalam seminggu ini telah banyak dilakukan. Hasilnya didapati bahawa puasa dua kali dalam seminggu dapat menurunkan risi ko pelbagai penyakit ‘degenerative’ (kemerosotan /penuaan) dan menimbulkan kesan awet muda.

Selain itu banyak lagi manfaat puasa di antaranya adalah dapat menurunkan kadar kol3strol(1.), ‘oxidative stress’ (tekanan oksidatif /pengoksidaan), mengekalkan kemampuan mengingat(2.), serta meningkatkan ‘reactivity of insulin’ (kereaktifan / tindak balas insu lin).

1. Melindungi Fungsi Otak Dan Sa raf

Selain itu, puasa juga akan mempengaruhi fungsi otak dan sa raf. Sepanjang tempoh berpuasa iaitu selama 10-16 jam, ‘fatty ac1d ketones’ (as1d lemak keton) akan dilepaskan ke dalam saluran da rah kerana dengan adanya metabolisme lemak (Mattson, 2011, Collier, 2013). Menurut Matson, keton boleh melindungi memori dan fungsi belajar, serta melambatkan proses penya kit pada otak(2.).

2. Mengekalkan Awet Muda

Puasa dapat mengekalkan tu buh untuk awet muda dengan lebih lama. Menurut Collier, hal ini kerana puasa dapat menurunkan stress oksidatif yang merupakan punca utama penuaan(2.). Stress oksidatif adalah keadaan yang disebabkan oleh ketidakseimbangan di antara pengeluaran oksigen reaktif dengan kemampuan tu buh untuk mendetoksifikasinya atau akan memperbaiki kerosakan yang ditimbulkannya.

Menurut Mahroof dalam National Health Service (2012), semasa tubuh mencerna lemak maka akan terjadi ‘detoxification’ (penyahtoksinan), kerana kebanyakan toksin tersimpan dalam lemak akan dibuang. Sehingga, penyahtoksikan akan menurunkan stress oksidatif.

3. Mengawal Kadar Kol3estrol

Semasa berpuasa, akan berlaku peningkatan kadar HDL (Salehi M, Maghub M, 2007 Azizi, 2010). HDL berguna dalam kawalan kadar kol3strol dalam badan. kerana HDL akan membantu membuang kol3strol. Puasa menyebabkan pelbagai perubahan pada tu buh, terutama perubahan metabolisme pada tu buh.

Sepanjang tempoh berpuasa, badan tidak memperoleh sebarang pengambilan glukosa yang merupakan bahan utama dalam metabolisme.

Menurut Mahroof, dalam National Health Service (2012), tu buh memasuki waktu puasa selepas 8 jam di mana seluruh proses pencernaan telah selesai.

Pada keadaan normal glukosa akan diubah menjadi glikogen dalam hati, akan tetapi ketika berpuasa, seluruh glukosa akan digunakan untuk menghasilkan tenaga.

Apabila kesemua glukosa kehabisan, tu buh akan memulakan memetabolisme lemak untuk menghasilkan tenaga. Sebelum memasuki pengoksidaan di dalam s3l, simpanan lemak di ‘adipose’ dan hati akan diubah menjadi as1d lemak dan ‘glycerol’ (gliserol). Kemudian diedarkan ke dalam da rah untuk seterusnya dimetabolismakan.

Pembebasan as1d lemak dan gliserol akan mengakibatkan kol3sterol masuk ke dalam da rah. Cetusan pembentukan HDL oleh hati dan usvs halus yang dilepaskan ke da rah berfungsi untuk mengangkut kol3sterol dan membuangnya. Seterusnya mengelakkan kegemukan dan penyakit berkaitan obe siti.

4. Meningkatkan Kereaktifan / Tindak Balas Insvlin

Metabolisme lemak juga akan membantu tu buh untuk meningkatkan ‘reactivity of insvlin’ (kereaktifan / tindak balas insvlin). Rintangan insvlin berkaitan dengan ‘overload lipid’ jangka panjang yang kemudian diserap oleh rangkaian sensitif insvlin selain rangkaian ‘adipose’ yang disebut pengumpulan lemak ektopik(3.).

Sehingga mengakibatkan berlakunya penurunan kereaktifan insvlin oleh badan (Yki-Järvinen, 2002) terhadap glukosa. Oleh kerana itu, ketika puasa di mana tu buh menggunakan lemak untuk metabolisme akan menghasilkan tenaga, maka kereaktifan insvlin akan meningkat dan berlaku penurunan risi ko terhadap ‘dia betes type 2’ (penyakit ken cing manis tahap 2).

Penutup

Sebenarnya selain daripada  ‘Sistem Diet 5-2’, masih banyak lagi manfaat puasa untuk tu buh badan yang jika dikupas setiap satunya akan menjadi suatu penulisan yang sangat panjang. Percayalah, bahawa Allah سبحانه وتعالى sentiasa memberikan manfaat di sebalik setiap perintah dan larangan-Nya termasuk dalam sunnahnya. Akan tetapi ada syarat yang perlu kita penuhi, iaitu melaksanakannya dengan betul mengikut ajaran Rasulullah ﷺ. Salah satunya untuk melakukan sahur dan ‘iftar’ (berbuka).

Manfaat puasa Isnin dan khamis untuk kesihatan

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : DiariDunia














Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*