Penjelasan Potong Kuku Dan Rambut Ketika Ha1d Wanita Kena Ambil Tahu
Antara kekeliruan ramai wanita hingga ke hari ini adalah berkaitan larangan memotong kuku, rambut atau bercukur ketika ha1d atau nifas.
Dulu kita selalu dengar orang kata, kena tunggu suci dulu baru boleh potong kuku atau rambut.
Betulkah begitu?
Berikut kami lampirkan penerangan oleh Mufti Wilayah Persekutuan menerusi Al-Kafi 607 : Hvkum Memotong Kuku Dan Rambut Ketika Haid Atau Nifas.
HUKUM MEMOTONG KUKU ATAU RAMBUT KETIKA HAID DAN NIFAS
SOALAN: Assalamualaikum wbt,
Apakah hu kum memotong kuku atau rambut ketika haid dan nifas?
JAWAPAN:
Waalaikumussalam wbt,
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga baginda SAW, para sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Dalam isu ini, sememangnya ramai ulama yang terkemudian dalam mazhab Syafie menyebut dalam kitab-kitab mereka pendapat Imam al-Ghazali tentang larangan memotong kuku, rambut, atau mengeluarkan da rah atau bahagian daripada tu buh, dalam keadaan berju nub.
Berkata Imam al-Ghazzali dalam Ihya Ulumiddin (2/51):
“Dan tidak sepatutnya seseorang itu mencukur rambutnya, memotong kukunya, mencukur bulu ari-arinya, atau mengeluarkan da rahnya, atau mengeluarkan satu bahagian daripada dirinya, sedang dia dalam keadaan dia berju nub.
Ini kerana sekalian bahagian itu akan dikembalikan pada Hari Akhirat dalam keadaan berju nub lalu dikatakan kepada orang itu :
“Sesungguhnya setiap bulu-bulu ini menuntut kepadanya atas keadaan janabah (atau kenapa ia dibangkitkan dalam keadaan hadas besar).”
Kenyataan ini dipetik sebagai faedah dalam kitab Tuhfah al-Muhtaj oleh Imam al-Haitami (1/284), al-Iqna` oleh Imam al-Khatib al-Syarbini (1/70), Nihayah al-Muhtaj oleh Imam Syams al-Din al-Ramli (1/229), Tuhfah al-Habib oleh Imam al-Bujairimi (1/247) dan lain-lain.
Berkata al-Bujairimi: “Pada (pendapat al-Ghazali) ini ada nazar (kritikan), kerana bahagian badan yang kembali kepada jasad seseorang itu adalah berdasarkan keadaannya sewaktu m4 ti, bukannya sekalian kukunya yang telah dipotong selama umurnya, bukan juga rambut, maka pendapat ini perlu dirujuk kembali.
Al-Qalyubi juga menyatakan bahawa kerana kalau dikembalikan kepada seseorang itu akan sekalian kuku dan rambut itu pada jasadnya nescaya akan buruklah rupanya dek kerana panjang kuku dan rambut itu.
Manakala al-Madabighi pula berkata bahawa dikembalikan sekalian juzuk badan itu yakni bahagian yang asal sahaja seperti tangan yang terpotong, bukannya rambut atau kuku.
Berkata al-Hafiz Ibn Hajar: Setiap seorang daripada manusia akan bangkit dalam keadaan yang dia m4 ti kemudian apabila masuk syurga mereka akan jadi tinggi (seperti saiz Nabi Adam AS.).”
TIDAK MAKRUH ATAU HARAM
Berdasarkan keterangan ini, kami berpendapat bahawa perbuatan mencukur dan memotong rambut, atau memotong kuku, sewaktu haid bukanlah haram.
Tambahan lagi, kenyataan Imam al-Ghazali itu jika dilihat konteks perbincangannya di dalam kitab al-Ihya lebih kepada situasi berjunub disebabkan jimak yang boleh dipendekkan waktu hadas besarnya, bukan bagi haid atau nifas.
Ini kerana waktu haid dan nifas agak panjang dan mungkin menyukarkan kaum wanita untuk berhati-hati terhadap setiap rambut yang gugur dan kuku yang dipotong.
Begitu juga Imam al-Ghazali menggunakan sighah لا بنبغي yang lebih bermaksud “tidak sepatutnya”. Ini lebih menunjukkan kepada larangan bersifat makruh dan bukan haram.
Sekalipun kami berpendapat tidak makruh atau haram, terpulang kepada orang ramai untuk mengambil langkah keluar daripada khilaf kerana ini soal peribadi.
Begitu juga jika ada yang ingin menyimpan kuku dan rambut yang terputus sewaktu ha1d dan nifas kemudian dimandikan apabila sudah suci.
Semoga Allah Taala menerima amalan kita dan menjadikan kita dalam kalangan mereka yang mendapat rahmat-Nya.
Wallahua’lam.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Leave a Reply