Ramai Orang Salah Sangka Bila Kahwin Je Mesti Taat Lebih Ibu Mertua Kerana Suami. Baca Penjelasan Ni

Ramai Orang Salah Sangka Bila Kahwin Je Mesti Taat Lebih Ibu Mertua Kerana Suami. Baca Penjelasan Ni

SELALU kita dengar orang kata bahawa isteri perlu melebihkan ibu mertuanya berbanding dengan ibunya sendiri selepas mereka berkahwin. Itu tanggapan hampir kebanyakan masyarakat kerana selepas berkahwin, keutamaan mereka adalah kepada suami masing-masing dan sudah tentulah keluarga mertua juga terlibat. Gambar sekadar hiasan.

Benarkah begitu? Bagaimana pula tanggungjawab wanita berkahwin kepada ibu bapanya sendiri? Pada edisi sulung segmen Kalam kali ini, segala persoalan berkenaan, penulis dilontarkan kepada pendakwah bebas dan penulis, Ustaz Syed Shahridzan Syed Mohamed.

Mengupas tentang topik tersebut, ujar agamawan berkenaan, ibu mertua sebenarnya tiada hak yang wajib ke atas menantunya sepertimana ibu sendiri yang mempunyai hak terhadap anaknya sendiri.

“Perkara itu dinyatakan jelas dari sudut memberikan khidmat kepada ibu mertua. Ia sebagaimana dipetik menerusi keputuasan Fatwa Lajnah Daimah, sebuah badan fatwa kerajaan Arab Saudi,” kata beliau.

Ustaz Syed Shahridzan menjelaskan, sebagai seorang anak, wajib bagi kita untuk membantu ibu bapa masing-masing, apatah lagi jika kedua-dua orang tua kita hidup dalam kemiskinan.

“Justeru, kita wajib memberikan nafkah kepada kedua ibu bapa kita,” katanya.

Bagaimana pula apabila khidmat kepada ibu mertua yang dikaitkan dengan ketaatan kepada para suami?

Dalam hal itu, ujar Ustaz Syed Shahridzan, isteri wajib mentaati perintah suami dan berkhidmat kepada ibu mertuanya jika si suami memerintahkan demikian.

“Namun, khidmat yang diberikan oleh isteri itu bukanlah atas kapasiti bahawa ibu mertua ada hak sepertimana ibu sendiri, tetapi isteri wajib taat dalam berkhidmat kepada ibu mertua disebabkan atas kapasiti ketaatan kepada suami.

“Menjadi kewajipan isteri atau menantu menghormati ibu mertuanya. Itu keperluan yang tak boleh dinafikan. Namun, melebihkan daripada hak ibu dan bapa sendiri ialah hal yang tidak boleh diterima segi hu kum akal dan syarak,” katanya.

Justeru, perkara itu perlu difahami dengan lebih baik supaya tidak timbul persengketaan dan salah faham pada kemudian hari.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*