Kisah Hidup Sedih Ustaz Ebit Liew Yang Miskin, Selalu Dih1na Dan Ditertawakan

Kisah Hidup Sedih Ustaz Ebit Liew Yang Miskin, Selalu Dih1ina Dan Ditertawakan

Saya antara sahabat yg menyaksikan Ebit Lew, org yg betul2 susah miskin, dihina, dikenakan, diketawakan.. Tiba2 Allah beri kekayaan padanya yg bukan sedikit. Ustaz Ebit ni antara sahabat baik saya. Waktu tu kisah 14 tahun dulu masing2 belum kahwin. Ustaz Ebit baru bertunang.

Dulu kami kerja selang satu meja waktu di Company Dato Fadzilah Kamsah. Ustaz Ebit ni antara yg selalu dtg kumpul depan meja saya bercerita kisah Nabi dan Sahabat.

Ada satu ketika, Ustaz Ebit bagi saya duit, minta hias pula kawasan meja dia bagi lawa. Sebab katanya buruk sgt. Saya beli barang2 hiasan, dan hias dengan bunga2 warna putih waktu Ustaz Ebit sedang cuti kerja.

Ustaz Ebit ni takde satu hari tak sembang kisah Nabi. Kalau dgr Ebit bersembang, rasa macam wayang gambar depan mata kisah2 sahabat. Bila dia ada masalah, dia dtg cari sy dan terus cerita pung pang pung pang apa org kutuk dia.

Selepas 2 bulan kerja di ofis yang sama, Ustaz Ebit ni kahwin. Kemudian dia keluar jemaah tabligh, dia call sy kirimkan duit minta belikan bunga untuk isterinya.

Saya pilih dan minta kedai gubahkan dgn sgt cantik. Tak lama sy terima whatspp gambar isteri Ebit pegang bunga tu dgn senyum manis. Ya tuhan, hati sy sgt2 berbunga.

Saya juga belikan rantai emas untuk sang bidadari. Ebit transfer duit gaji dia untuk saya tolong belikan. Saya pergi kedai emas carikan. Waktu tu duit dia cukup2.

Kata dia, “cukuplah Farah (nama isterinya) gembira, Ebit dah puas hati.

Sebelum tu bila dia bagitahu dia nak keluar jemaah ke sekian2 tempat..saya tanya dia..

“Ebit.. Ebit nak keluar jemaah, asyik keluar duit..Nanti macam mana kalau duit habis?” ( soalan saya 14 tahun dlu waktu tak faham *hakikat memberi* )dan saya tahu dia memang tak ada duit.

Ebit jawab.. “Takpe laila.. Keluar je jemaah dlu.. Nanti Allah ganti”

Dulu keretanya buruk sgt2. Masih terbayang di mata saya kereta dia. Org ketawakan dia..

Kawan2 kata, “Ebit.. Ko pakai macam ni.. Cakap macam ni..lembik…Sapa nak dgr cakap ko.. Sapa nak dgr ko ceramah.. Tak laku”

Memang org kenakan dia cukup2, ketawakan dia cukup2..

Sebelum buka Elews Mart tahun lepas, tengah tahun dia bagitahu saya yg dia nak buka 10 cwgn tahun lepas. Akhirnya Allah makbulkan dlm 2bulan.

Bahkan lebih berganda banyak lagi cawangan Elews Mart, dan macam2 perancangan dia yg dia bagitahu saya, Allah bg semuanya jadi kenyataan. MashaAllah Tabarakallah!

Sampai kes org sakit hati, ugut ke.. Tu perkara biasa

Sampai dia kata, kdg Ebit rasa nak lari bawak family ke luar negara. Malas pikir. Dok je sana terus. Buat baik salah. Tak buat baik pun salah.

Tp saya tahu, tu kata2 saja. Kata2 org yg letih sgt berjuang dgn karenah pelbagai pihak tp cintanya pada dakwah Nabi untuk tengok semua org peluk Islam dan dapat kalimah Lailaha illallah tu x pernah mati.

Amalan dia yg sy takkan lupa yg sy tengok di ofis selama 4 tahun tiap2 hari tanpa gagal.

  • Rajin sgt2 usaha
  • Qailulah
  • Cara tidur ikut sunnah Nabi
  • Selalu belanja kami
  • Senyum setiap hari
  • Nangis bila berdoa
  • Dhuha 6 rakaat dan lebih
  • Solat jemaah & bersiap awal ke Masjid tanpa gagal
  • Berbuat baik dgn isteri tanpa gagal
  • Amalan memberi hadiah buat isteri
  • Berbuat baik dgn mak ayah, adik beradik
  • Keluar dakwah
  • Amalan doa khusus

Nampak macam biasa2… Kita pun tahu amalan tu.. Tapi dia ada amalan memaafkan org dan meminta maaf serta amalan memberi walaupun dia sendiri tak cukup..

Kredit: Noor Laila Aniza Binti Zakaria

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*