Amalkan 11 Ayat Surah Ad Dhuha, Mampu Membuat Jiwa Berasa Tenang

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Amalkan 11 Ayat Surah Ad Dhuha, Mampu Membuat Jiwa Berasa Tenang

Amalkan 11 Ayat Surah Ad Dhuha,Mampu Membuat Jiwa Berasa Tenang Setenangnya. Berikut Maksud Surah AdDhuha Dan Hayatilah Makna Serta Kata-kata Allah Kepada Kita. Insya Allah Jiwa Akan Menerima Segala Ketentuan Hidup Ini Dengan Hati Yang Tenang.

1. Wad duhaa

Demi waktu dhuha (ketika matahari naik setinggi galah)

Sebab itu, prekära pertama yang perlu anda beritahu pada seseorang yang alami tekanan emosi atau depresi adalah ‘Bangun! Lihatlah matahari. Hidup ini tak selamanya han cur dan kelam”

Di luar sana ada matahari yang memancarkan cahayanya yang sangat indah.

2. Wal laili iza sajaa

Dan demi malam apabila telah sunyi. Seorang yang alami depresi atau tekanan emosi adalah mereka ini akan berjaga malam. Mereka tidur di siang hari dan berjaga di malam hari.

3. Ma wad da’aka rabbuka wa ma qalaa’

Tuhanmu tidak meninggalkanmu (Muhammad) dan tidak (pula) membencimu. Allah tidak membenci Muhammad, apatah lagi melupakannya. Samalah halnya dengan kamu, wahai jiwa-jiwa yang tertekan Allah tidak sesekali membencimu. Dan Allah tidak sesekali melupakanmu.

4. Wa lal aakhiratu khairul laka minal-oola’

Sesungguhnya kesudahan itu lebih baik bagimu daripada yang permulaan. Apa yang bakal mendatangi mu adalah jauh lebih baik dengan apa yang sedang kamu alami sekarang.

5. Wa la sawfa y’uteeka rabbuka fatarda’

Dan sesungguhnya, Tuhanmu pasti memberikan kurnia-Nya kepadamu, sehingga engkau redha – berpuas hati
Katakan ini pada mereka yang depresi “Sedikit masa lagi wahai kaum Muslimin, Allah akan memberikan syurgaNya insya-Allah dan memberi bahagia buat kita.’

‘Sabarlah untuk sedikit masa lagi, Allah akan memberi kemenangan untuk semua kesukaran ini dan membuatkan kita merasa bahagia gembira.’

‘Inilah janji Allah dan akan tertunailah sabarlah untuk sedikit masa lagi.’

‘Sabarlah sahabatku, kita semua akan masuk ke syurga Allah, insya-Allah’

Bukankah ini kata-kata yang cukup indah yang perlu kita tuturkan pada seseorang yang tertekan jiwanya. Yang merasa sakit dalam hatinya.

Dan Allah memberi sebab untuk kita percayakan semua janjinya itu. Inilah firman Allah?

6. Alam ya jidka yateema Fa aawaa’

Bukankah Dia mendapatimu sebagai seorang yatim, lalu Dia melindungimu. Tanyakah dirimu, tidakkah pernah kamu berasa sakit-sakit?

Tidakkah kamu pernah menjadi anak kecil, yang mana Allah melindungi dan menjagamu ketika usia itu?

7. Wa wa jadaka daal lan fahada

Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang kebingungan, lalu dia memberikan petunjuk. Bukankah kita juga sentiasa dalam kebingungan sebelum kita menemui jalan keluar?

Saya tahu saya tidak solat. Saya tidak pernah kenal agama. Dan Allah melihat saya dalam kebingungan lalu membantu saya.. Samalah halnya dengan kamu, tidakkah kamu dalam kebingungan dan Allah membantumu.

8. Wa wa jadaka ‘aa-ilan fa aghnaa’

Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan, lalu Dia memberikan kecukupan

Berapa ramai dari kalangan kita dalam peliharaan Tuhannya.














Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*