Bacaan Doa Ikut Kaedah Nabi Yang Masih Kurang Tahu

Bacaan Doa Ikut Kaedah Nabi Yang Masih Kurang Tahu

Ada banyak cara berdoa atau doa doa yang dibaca setiap hari yang boleh kita amalkan agar doa tersebut mujarab dan makbul. Dalam banyak-banyak cara berdoa, ada satu doa yang sering diamalkan oleh Nabi Muhammad SAW yang boleh kita ikuti.

Baca artikel di bawah yang saya kongsikan daripada sinar online yang saya rasakan amat bermanfaat kepada kita semua.

TIDAK dinafikan kita sering kali berdoa kepada ALLAH SWT minta segala macam benda dan perkara. memang itulah tujuan ALLAH menyuruh sekalian hamba-Nya berdoa. Bahkan Nabi Muhammad SAW acap kali berdoa dan meminta kepada ALLAH ketika waktu siang atau malam, senang atau susah dan lapang atau sibuk.

Cumanya apabila Baginda SAW berdoa dan meminta kepada-Nya, Nabi SAW berdoa dengan kalimah dan perkataan yang umum. Alasannya supaya ALLAH memakbulkan doa tersebut kerana ia merangkumi setiap perkara yang dihajati tanpa dibatasi. Jika boleh, semasa berdoa kepada ALLAH gunakan lafaz yang Nabi SAW baca. Hafal doa Nabi SAW tersebut dan berdoalah dengannya.

Bacaan Doa Ikut Caara Nabi

Atas inisiatif untuk mengikuti amalan yang dilakukan Nabi SAW, pendakwah, Ustaz Ahmad Tajuddin Idris Al-Manhaji berkongsi doa yang sering diamalkan setiap kali usai solat, doa yang bermaksud:

“Ya ALLAH, Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari sek saan ku bur, sek sa nera ka jaha nam, fit nah kehidupan dan setelah ma ti, serta dari keja hatan fit nah Al-Masih Daj jal.” (Riwayat Bukhari & Muslim)

“Macam mana saya boleh amalkan doa ini? Kerana saya pernah terbaca dalam sebuah kitab yang menerangkan bahawa Nabi SAW sering berdoa untuk minta perlindungan daripada empat perkara. Apa itu empat perkara tersebut?

  • pertama, Nabi SAW minta berlindung dari a zab ku bur,
  • kedua Nabi SAW minta berlindung dari a zab nera ka jaha nam,
  • ketiga Nabi SAW mohon berlindung dari fit nah ketika hidup dan setelah ma ti dan yang
  • terakhir Nabi SAW minta berlindung dari fit nah daj jal.

Sejak saya terbaca akan doa Nabi SAW ini, saya terus menghafalnya dan mengamalkannya setiap hari dalam setiap waktu solat,” katanya yang telah mengamalkan doa ini lapan tahun lepas.

Menurutnya lagi, memang Nabi SAW membaca doa tersebut dalam solat Baginda SAW ketika habis membaca tahiyat akhir dan apabila difikirkan sejenak, memang dahsyat dan bagus sekali doa berlindung dari empat perkara tersebut. Kuasa memakbulkan doa adalah milik-Nya, bayangkan kalaulah ALLAH tidak memakbulkan doa kita yang lain dan Dia hanya memakbulkan doa kita dalam empat hal tersebut sahaja betapa nikmat dan beruntungnya kita dunia dan akhirat.

Ustaz Ahmad Tajuddin menyarankan kepada pembaca semua, agar rajinkan diri untuk hafal dan amalkan doa empat perkara tersebut agar kita terhindar darinya segala yang tidak elok.

Mudah-mudahan perkongsian doa ikut caara Nabi di atas memberikan ilmu baru kepada kita semua dan lebih istiqamah berdoa memohon kebaikan di dunia dan akhirat daripada Allah SWT.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*