Kenapa Almarhum Tuan Guru Dato Dr Haron Din Berwasiat Tanam di Amer1ka

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Kenapa Almarhum Tuan Guru Dato Dr Haron Din Berwasiat Tanam di Amer1ka

Mengapa Alm4rhum Tuan Guru Dato Dr Haron Din berwasiat dikebvmikan di tempat beliau menghembusk4n nafas ter4khir? Inilah jawapannya. Akhirnya kita bertemu perbezaan yg ketara antara org yang berilmu dan yang jahil..

روى الإمام أحمد والنسائي وابن ماجه من عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما قال :
مات رجل بالمدينة ممن وُلِد بها ، فصلى عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم ، ثم قال : يا ليته مات بغير مولده قالوا : ولم ذاك يا رسول الله ؟ قال : إن الرجل إذا مات بغير مولده قيس له من مولده إلى منقطع أثره في الجنة .

Imam Ahmad , an-Nasa’i dan Ibnu Majah meriwayatkan daripada Abdullah bin Amr Radhiyallahu ‘Anhuma telah berkata :

”Seorang lelaki kelahiran kota madinah meningg4l dunia di Madinah. maka Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah menyembahyangkan jen4zahnya.

Baginda kemudiannya bersabda :

”Alangkah baiknya andai kata beliau meningg4l dunia bukan pada tempat kelahirannya”. Mereka (para sahabat) bertanya :

”Kenapa begitu ya Rasulullah? “.

Baginda bersabda :

“Sesungguhnya apabila seorang lelaki meningg4l dunia bukan pada tempat kelahirannya, akan dihitungkan (ganjaran pahala seluas) jarak antara tempat kelahirannya hingga ke tempatnya di syurga. [HR. Ahmad, an-Nasa’i dan Ibnu Majah]

Dalam Islam, di mana kita meningg4l maka di situlah pus4ra kita. Kita ditegah mengangkut may4t tersebut untuk dibawa ke tempat lain. Banyak antara kita berbuat begini. M4yat diterbangkan beribu batu, sebelum diterbangkan, m4yat itu akan tersimpan lama di rumah mayat.

Ini menyiks4kan m4yat. Hatta jika orang Kelantan yang meninggal di KL dan kemudiannya diangkut untuk dikebumik4n di KB, itu pun sudah tidak tertanggung siks4 pada si may4t. Sebenarnya kalau kasih kita padanya ialah dengan mengkebumik4n dia di tempat dia meningg4l. Itulah kasih sebenarnya, m4yat itu kalau boleh bercakap dia akan beritahu warisnya supaya jangan bawa dia pulang. Sebab Allah suruh dia diku burkan di tempat dia meningg4l.

Pada saat kem4tian pun m4yat itu dipaksa melang gar perintah Allah. Menyegerakan pengkebumi4n adalah perintah Allah dan diku burkan ditempat kem4tian juga adalah perintah Allah. Mengapakah mesti kita bawa dia (may4t) pulang, dia bukan milik kita, dia adalah milik Allah dalam erti yang sebenarnya, maka semestinyalah kita yang hidup kena faham dan kasihan padanya supaya jangan melang gar perintah Allah.

Bila nak bawa balik ke kampung, maka az4b pada m4yat yang belum dikebumik4n semakin bertambah2, contoh, dasar kerajaan US ini bila m4yat itu nak diterbangkan. Peraturan penerbangan Amerika ialah sebelum m4yat itu dibawa menaiki pesawat, maka segala cecair dalam tubuh m4yat termasuk 0taknya akan disedut supaya memastikan m4yat itu betul2 kering (on medical ground).

Lepas itu dikeluarkan sijil kelulusan untuk naik pesawat. Tidakkah ini suatu siks4 pada m4yat orang yang kita kasihi. Cecair dalam tubuhnya itu adalah sebahagian dari anggotanya yang menangis-menangis mahu dikebumik4n bersama j4sad, tetapi telah disedut dan jasad pula diki miakan. Alangkah mal4ngnya. Ini semua kerana gara-gara dan kehendak waris-waris yang mahu m4yat itu dibawa pulang.

Kalau ini disebabkan kita maka kita akan ditanya nanti. Perkara ini perlu difahami dengan sungguh. Kalau mel4nggar ketetapan Allah, maka beginilah jadinya dan akibatnya ada waris-waris yang berkata,”Kalau arw4h meninggal di Mekah, tidak mengapalah dia ditanam di Mekah, tetapi ini di Am3rika..?!”.

Kita kena faham, kemuliaan, m4yat atau ku bur itu tidak tergantung di mana ku bur itu terletak. Kemuliaan dan keselamatan m4yat di alam Qubur adalah tergantung kepada taqwa dia kepada Allah semasa hayatnya. Ku bur di Mekah sekalipun kalau hidup men3ntang Allah, maka itu bukan boleh dijadikan pelindung. Kita kena ingat walau m4ti di mana sekalipun, ku bur yang akan menjadi salah satu dari Taman-taman Syurga atau salah satu dari lubang-lubang nera ka, adalah bergantung, insya’Allah, kepada sejauh mana kita hidup mengikut hukum2 dan perintah Allah.

Orang islam yang faham, dia sanggup m4ti dan ditanamkan dimana2 sahaja sebab bumi ini semuanya hak mutlak Allah Taala dan di mana2 sahaja dia boleh beristirehat setelah dia hidup sebagai seorang hamba yang soleh/solehah yang bertaqwa, insya’Allah. Marilah kita sama2 ambil iktibar

ALMARHUM DATO DR HARON DIN

#ALFATIHAH

Siapa Dr. Haron Din yang kita kenali?

Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din telah meningg4l dunia di San Francisco pada jam 10.05 waktu Malaysia pagi ini.

Pemergian beliau merupakan kehilangan besar dan pelbagai pihak telah menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga Allahyarham termasuklah Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Selain dikenali sebagai figura politik penting negara, Allahy4rham juga sentiasa dikenang sebagai pendidik, pendakwah, dan pengasas Darussyifa, pusat perubatan Islam terkenal negara.

Berikut merupakan 9 fakta mengenai Allahy4rham:

1. Dilahirkan pada 18 Ogos 1940 di Kangar, Allahy4rham merupakan anak ketiga daripada 10 orang adik-beradik.

2. Allahy4rham mendirikan rumah bersama Datin Khadijah binti Haji Salleh dan dikurniakan lima orang cahaya mata: Huda, Hamdi, Salwa, Najmi dan Hana.

3. Ketika belajar agama di Madrasah al-‘Alawiyah al-Diniah, Allahy4rham mengayuh basikal sejauh 20 kilometer setiap hari ke sekolah.

4. Allahy4rham dipanggil temuduga untuk menyambung pelajaran ke Kolej Islam Malaya selepas beliau mengirim surat permohonan bertulisan tangan sepenuhnya dalam bahasa Arab. Selepas ditemuduga, All4hyarham diterima sebagai pelajar pada hari yang sama.

5. All4hyarham memiliki kelulusan Sarjana Syariah dari Universiti Al-Azhar dan Doktor Falsafah Syariah dari Universiti Darul Ulum.

6. Selain aktif dalam bidang akademik di Universiti Kebangsaan Malaysia, Allahyarham juga giat menulis dan telah menerbitkan lebih 50 buah buku dalam bidang agama, politik, dan perubatan Islam.

7. Penglibatan Allhy4rham dalam Parti Islam se-Malaysia (PAS) mula aktif pada tahun 1975 apabila beliau menjadi Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat. Beliau pernah menjadi Ketua Penerangan PAS Pusat dan Timbalan Mursyidul Am. Beliau menggantikan Allahy4rham Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai Mursyidul Am pada 9 Mac 2015.

8. Allahyarh4m bertanding di kerusi Parlimen Arau dalam tiga pilihan raya umum (2004, 2008, 2013) dan dalam kesemua percubaan tewas kepada calon UMNO.

9. Allahyarh4m juga turut aktif menjadi ahli majlis penasihat syariah dalam sektor kewangan dan perbankan. Bank Negara, RHB, Public Bank, CIMB, dan Suruhanjaya Sekuriti merupakan antara institusi yang mendapatkan kepakaran beliau.

Inilah Suasana Tanah Perku buran Arwah Dr Haron Din.

Sumber: banyakinfo

Jika anda suka dengan artikel ini. Sila berikan sokongan dengan kongsi bersama rakan anda supaya kami dapat terus berusaha menyediakan kandungan berkualiti buat tatapan komuniti semua. Ribuan Terima Kasih.

1 Comment

  1. Alhamdulilah, dapat kita satu ilmu yang mana ramai diantara kita tidak tahu,berkenaan jenazah dimana lebih baik di kebumikan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*