InshaAllah Dosa Terampun Dengan Amalan Simple Ini

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

InshaAllah Dosa Terampun Dengan Amalan Simple Ini

Manusia seringkali tidak terlepas daripada melakukan dosa. Namun kita masih boleh bertaubat. Belum terlambat untuk bertaubat. Jom ikuti amalan simple ini agar dosa kita terampun.

Subhaanallah Wabihamdihi

سبحان الله وبحمده .

1. “Barangsiapa mengucapkan ‘Subhanallah wabihamdihi’ (Maha suci Allah dan segala pujian hanya untuk-Nya) sehari 100 kali, maka kesalahan-kesalahannya akan terampuni walaupun sebanyak buih di lautan.” (HR. Bukhari: 5926)

Status hadith: Sahih

2. “Rasulullah ﷺ bersabda: “Barangsiapa ketika pagi mengucapkan: “Subhaanallahil Azhiim Wa Bihamdihi (Maha Suci Allah yang Maha Agung dan segala puji bagi-Nya) sebanyak seratus kali, dan ketika datang waktu petang juga melakukan seperti itu, maka tidak ada satu makhluk pun yang dapat menyamai apa yang ia lakukan.” (HR. Abu Daud: 4427)

Status hadith: Sahih

3. “Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Barang siapa, ketika pagi dan petang, membaca doa; Maha Suci Allah dan segala puji bagi-Nya sebanyak seratus kali, maka pada hari kiamat tidak ada orang lain yang melebihi pahalanya kecuali orang yang juga pernah mengucapkan bacaan seperti itu atau lebih dan itu.’” (HR. Muslim: 4858)

Status hadith: Sahih

4. Pernah ditanya orang: ‘Apakah ucapan zikir yang paling afdlal (utama), ya Rasulullah? ‘ Jawab beliau: ‘Ucapan zikir yang dipilihkan Allah bagi para malaikat-Nya dan hamba-hamba-Nya, ialah; Subhanalahi wa bihamdihi (Maha Suci Allah dan Maha Terpuji Dia).’ (HR. Muslim: 4910)

Status hadith: Sahih

5. “Rasulullah ﷺ telah bersabda: ‘Dua kalimat yang ringan diucapkan tetapi berat timbangannya dan disenangi oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala Yang Maha Pengasih iaitu, Subhanallah wa bihamdihi subhaanallaahil azhim (Maha Suci Allah dengan segala pujian-Nya dan Maha Suci Allah Yang Maha Agung).” (HR. Muslim: 4860)

Status hadith: Sahih

Semoga kita beroleh manfaat dari apa yang kita baca.

Jika anda suka artikel ini, sila komen dan share. Terima kasih.

Sumber: bicaramingguan

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*