Niat Mandi Wajib, Hadas Atau Junub Dalam Rumi Ringkas Dan Mudah Hafal
Niat mandi wajib amat mudah sebenarnya. Yang penting, kita faham kenapa dan bila kita perlu mandi wajib dan bagaimana cara melaksanakannya.
Di sini kami kongsikan lebih lanjut tentangnya.
HUKVM MANDI WAJIB
Allah SWT mensyariatkan mandi wajib bagi seseorang yang berjunub sebelum melakukan beberapa ibadah seperti mendirikan solat, tawaf, memegang mushaf al-Quran, beriktikaf di masjid dan seumpamanya.
Ini adalah berdasarkan firman Allah di dalam al-Quran:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنتُمْ سُكَارَىٰ حَتَّىٰ تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا ۚ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan m4buk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan jvnub (berhadas besar) – kecuali kamu hendak melintas sahaja – hingga kamu mandi bersuci. (Surah al-Nisa’: 43)
Begitu juga, firman Allah SWT lagi:
وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ
Maksudnya: Dan jika kamu jvnub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi wajib. (Surah al-Maidah: 6)
SEBAB MANDI WAJIB
Para ulama’ telah menetapkan beberapa perkara yang menyebabkan wajibnya mandi keatas seseorang sebelum dia melaksanakan ibadah. Perkara-perkara tersebut sepertimana yang disebut di dalam kitab al-Taqrirat al-Sadidah fi al-Masail al-Mufidah ialah:
- Jima’ atau tenggelamnya hasyafah (kepala z4 kar) ke dalam f4 raj
- Keluar air m4ni
- Keluar da4rah Haid
- Keluar d4rah Nifas
- Keluar d4rah Wiladah
- M4 ti
(Rujuk al-Taqrirat al-Sadidah fi al-Masail al-Mufidah: 114-117)
CARA MANDI WAJIB & SYARAT SAH
Para ulama’ telah menetapkan bahawa syarat fardu bagi mandi wajib hanya tiga, iaitu:
- Niat
- Menghilangkan na jis jika sekiranya ada pada badan.
- Meratakan air ke seluruh rambut (bulu-bulu) dan badan.
(Rujuk Matan Ghoyah wa al-Taqrib: 21)
Ini bermaksud, kalau dah cukup kita lakukan 3 perkara ini, mandi wajib kita sah. Perkara lain seperti mengambil wudhu dan mendahulukan anggota kanan adalah termasuk dalam perbuatan sunat.
Rujuk cara mandi wajib yang lengkap oleh JAKIM dalam gambar rajah di bawah ini
Cara Mandi Wajib Yang Betul, Untuk Lelaki & Perempuan Dari JAKIM
Niat mandi wajib dalam rumi ialah seperti berikut:
“Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”
Ringkas kan?
Bergantung pada sebab mandi wajib, kita boleh juga berniat mandi hadas begini:
- Keluar ma ni atau keluar haid dan nifas “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala”.
“Sahaja aku mandi daripada haid kerana Allah Taala”. - Mandi disebabkan bersetu buh antara suami dan isteri “Sahaja aku mandi junub kerana Allah Taala”.
- Mandi disebabkan keluarnya da rah nifas “Sahaja aku mandi daripada nifas kerana Allah Taala”.
Jika mahu gunakan niat mandi wajib yang lebih panjang dan lengkap dalam Bahasa Arab, boleh hafalkan lafaz ini:
Contohnya:
نَوَيْتُ الْغُسْلَ لِرَفْعِ اْلحَدَثِ اْلأَكْبَرِ فَرْضًا لِلهِ تَعَالَى
“Nawaitul ghusla li raf’il hadatsil akbari fardhol lillahi ta’ala.”
Maksudnya: “Sahaja aku mandi kerana mengangkat hadas besar, fardhu ke atasku, kerana Allah Taala.”
Atau
نَوَيْتُ رَفْع اْلحَدَثِ اْلأَكْبَرِ لِلهِ تَعَالَى
“Nawaitu raf’al hadatsi akbari lillahi ta’ala.”
Maksudnya: “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala”
PERLUKAH GABUNGKAN 2 NIAT MANDI WAJIB?
Timbul polemik mengenai seseorang perempuan yang mengalami dua atau lebih hadas besar dalam satu masa, apakah boleh diniatkan sekali dan adakah terangkat mandi wajib untuk hadas-hadas besar yang dialaminya.
Berdasarkan pendapat Imam An-Nawawi Rahimahullah Taala, jika seorang perempuan itu mengalami haid, kemudian dia berjvnub, atau sebaliknya, ketika dia berjvnub dia didatangi haid, hukvmnya tidak sah dia mandi mengangkat hadas jvnub ketika dia dalam keadaan haid.
Ini kerana hadas junvbnya tidak terangkat dalam keadaan seseorag itu masih dalam haid.
Begitu juga sekiranya seseorang mengalami da rah wiladah dalam keadaan masih mengalami da rah nifas, maka ia hendaklah menunggu sehingga da rah nifasnya selesa barulah ia mandi kerana wiladah dan nifas.
Beberapa cara niat mandi wajib yang boleh diaplikasikan, antaranya:
Meniatkan setiap hadas besar yang diaalami dan dimaksudkannya. Contoh, jika dia mengalami dua hadas besar iaitu nifas dan junvb maka diniatkan kedua-duanya sekali. “Sahaja aku mengangkat hadas nifas dan jvnub”
Memadai niat hanya satu niat sahaja atau satu niat yang umum merangkumi kesemua hadas. “Sahaja aku mengangkat hadas akbar (besar)” atau “Sahaja aku sahaja aku menunaikan fardhu mandi atau seumpama dengannya”.
Kesimpulannya, menurut ulama Fekah, sekiranya seseorang itu mengalami dua hadas besar atau lebih, hukumnya adalah sah jika dia mengangkat kesemua hadas tersebut sekaligus dengan satu mandi sahaja seperti mana yang keterangan yang disebutkan tadi.
Mudah kan?
Jadi tak perlu pening kepala. Islam itu mudah dan memudahkan. Jika dah faham yang wajib ni, bolehlah kita amalkan yang sunat pula. Yang penting, jangan keliru sampai mengabaikan perkara wajib.
Leave a Reply